14 października 2016

Dżem z dyni



Moje dotychczasowe doświadczenia kulinarne z dynią ograniczały się do zupy. W tym roku zaszalałam i postanowiłam zrobić dżem. Poszperałam w internecie i w efekcie tych poszukiwań stworzyłam przepis, który jest kompilacją różnych sugestii i mojej własnej inwencji. Dżem jest bardzo aromatyczny i przypomina mi w smaku marmoladę pomarańczową, którą wieki temu próbowałam w trakcie pobytu w Londynie.

Składniki:
1 dynia ok. 4-4,5 kilogramowa
skórka otarta z 1 cytryny
świeżo wyciśnięty sok z 1,5 cytryny
kilku centymetrowy kawałek świeżego korzenia imbiru (ewentualnie 1 łyżeczka suszonego imbiru)
1 szklanka cukru
1-2 żelfixy 2:1



Dynia - jaką wybrać najlepiej? Na rynku mamy dostępnych wiele gatunków, zachęcam do próbowania i szukania swojego ulubionego smaku. Na potrzeby tego przepisu wykorzystałam tradycyjną dynię. Ważne, aby miała ona żywy pomarańczowy kolor, a po rozkrojeniu pachniała świeżo, lekko ogórkowo, a miąższ był jędrny i równie pomarańczowy jak skórka.
Jeszcze jedno - nie jestem zwolennikiem żelfixów i do innych przetworów owocowych ich nie używam. Z dynią sprawa ma się nieco inaczej, ponieważ ma ona bardzo mało naturalnych pektyn, które to mają właściwości żelujące. Stąd często dżem z dyni łączy się np. z jabłkami, pomarańczami lub galaretkami owocowymi. W przeciwnym wypadku masa po prostu pozostanie płynna. Mnie zależało na czystym dżemie z dyni, stąd zastosowałam żelfix. To tak w kwestii wyjaśnienia.

Dynię przekrój, usuń pestki, a następnie wydobądź miąższ (np. przy pomocy łyżki). Z 4-4,5 kg dyni uzyskasz ok. 2-2,5 kg miąższu. Do dużego garnka o grubym dnie nalej kilka łyżek wody (tyle, aby przykryły dno). Wrzuć miąższ z dyni i zagotuj. Kiedy dynia puści sok, zmniejsz ogień.

Cytrynę dokładnie umyj i wrzątkiem sparz skórkę. Następnie zetrzyj ją na tarce o drobnych oczkach. 
Wyciśnij sok z cytryn, uważając aby nie wpadła żadna pestka (dają gorycz). Skórkę oraz sok dodaj do gotującej się dyni. 

Korzeń imbiru obierz ze skórki, zetrzyj na tarce o drobnych oczkach i także dorzuć do garnka.

Gotuj dynię na małym ogniu ok. 1,5 godziny, od czasu do czasu mieszając. Po tym czasie dodaj szklankę cukru i pogotuj jeszcze pół godziny. Na koniec dodaj żelfix kierując się instrukcją na opakowaniu. Ja użyłam żelfixu 2:1, gdzie 1 opakowanie przypada na 1 kg owoców. Wg instrukcji należy po jego dodaniu pogotować dżem jeszcze 1-2 minuty. Uwaga - na opakowaniach żelfixów jest podana proporcja cukru do owoców - nie dodawaj dodatkowego cukru, bo dżem będzie zbyt słodki. Ilość opakowań żelfixu zależy rzecz jasna od ilości miąższu, ale też od tego jaką konsystencję chcesz uzyskać.

Gotowy dżem przełóż do przygotowanych wcześniej słoików (umytych i wyparzonych). Pasteryzuj ok. 15 minut, a następnie odstaw do góry dnem do ostygnięcia.

Dżem idealnie pasuje do tostów lub jako dodatek do ciast i muffinek.




Czas przygotowania: ok. 3 godziny.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz